Tuesday 16 September 2014

Laksam

Inilah makanan yg saya rasa byk memberi kenangan kpd saya dr kecil sampai sekarang...tp kalu tgk mak kita masak main belasah je...tu yg x reti nk tiru apa dia masak...lebih byk ikut sukatan agak2 dia..maklum le org2 tua masak bkn ikut buku atau rujuk mek googles...tambah kalu dia nk masak laksam siap rendam beras lg...lps tu pusing ngan batu pengisar...jenuh gak le saya masa kecik2 lu duk kena tolong... Pengalaman mereka kat ceruk dapur tu x pyh pakai sukatan mcm kita ari ni...saya tgk anak saya..pakai iphone d tgn sgl msk mcm2 kuih muih moden spt lasagna le..cupcakes le..pavlova..x pyh nk mrujuk kpd saya apa yg depa nk msk...canggihnya..buku masak pun x pyh tgok..alhamdulillah mjadi lah pulak....buka tenet tgok resepi ...pandai2 le pilih mn satu yg kita rasa nk cuba...mcm saya gak dlm mencari resepi laksam yg mudah n menjadi...last2 jumpa gak yg sesuai ngan jiwa..yg mudah..yg x byk songeh org kata...

Bahan2nya
Laksam
3 cwn tepung beras cap gajah
1/2 cwn tepung gandum cap ros
41/2 cwn air
Sdkit garam

Adun biar sebati lps tu kukus le dgn tudung periuk yg kita sapu sdikt minyak..kalau tudung periuk tu kecik 1 senduk pun dh cukup...kalau dh menggelembung blh le d angkat ye..saya guna 3 tudung periuk ..senang nk gilir2 bg cepat siap...kena sejukkan dulu sblum g gulung ye..

Kuah
1/2 kilo ikan termenung
11/2 biji kelapa parut
1 biji bwg besar
2 ulas bwg putih
Sedikit lada hitam
Sedikit halia
Garam
Mak aji
2 keping asam keping

Ulam2 ulaman
Timun
Tauge
Kcg pjg
Kobis

Sambal cabai kering jgn d lupakan ya...x dak x kick le laksam kite nnt..

Blender ikan ngan air rebusan ikan..masukkan bwg besar..bwg putih...halia..blender lg bg hancur ye..lps tu msukkn dlm periuk..campurkn ngan santan..lada hitam yg ditumbuk lumat..daun kesum asam keping...garam n mak aji..santan tu biag le patut padan x tlalu pekat atau tlalu cair...agak2 le ya bila kita rasa kita akn tau nnt...lemaknya tu sesuai ka idak ngan ikan...kalu kita suka mkn laksam kita akn tau rasa lemak kuahnya yg sesuai ngan tekak kita...dptkn rasa yg kita ndak...saya x suka beli laksam yg djual d gerai2 sb kuahnya x sebati ngan tekak saya...so saya lebih rela buat sendiri ...x amik masa yg lama pun...alah bisa tegal biasa...kalu kita suka jgn pikiag susah ye...