Wednesday 16 July 2014

Kuih rempeyek

Masa layan fb pd suatu hari...saya tertengok laman youtube yg dhtr kenalan fb...cara2 membuat. Rempeyek sedap katanya...so bila saya tengok...saya pun wat la catatan..saya rasa dr kolej komuniti somewhere la ...tp saya x buat la 1/2 kilo tepung beras...kalu saya wat sbyk tu lembut lutut nk kena berdiri tepi kuali...hehehe..so saya modified le resepinya...anyhow thanks le kat penghantar video tu...dpt juga saya ilmu that's why saya pun turut share sama resepinya... Tiap kali saya tulis resepi saya mengharap kekawan modified le mn perlu sb citarasa kita kan berbeza...terpulang ya...bg saya n famili resepi ni mang sedap..

Rempeyek sedap
Bahan2
250 gm tepung beras
200 ml santan kotak kara
2 biji telur
2 sb ketumbar
1 sb jintan manis
1/2 sb jintan putih
4 ulas bwg putih
Garam
Mak aji
Kunyit
Kcg tanah
Ikan bilis

Bahan2
1. Blend ketumbar, bwg putih, semua jintan ngan santan ye..tmbh garam, mak aji, kunyit, segenggam ikan bilis n telur blend lg ....yg saya x tulis kuantiti tu agak2 le ya...satukan ngan tepung beras ok.kacau2 bg mesra alam kalu pekat tambah santan lg atau air..saya tmbh air je..
2. Kacang tanah tu saya beli rm 3 hinggit..cukup je...ikan bilis tu saya beli 100 gm cukup jugak ...save le budget kita ..tp kalau kita suka nk buh byk terpulang le ya...yg tu x dak halangan...
3. Rendam acuan kasi panas lu dlm kuali ye...lepas tu amik acuan sudukan aduan ke  atas acuan lenggang2 kan dia bg rata n tuangkan balik yg terlebih spy kita dpt rempeyek yg nipis n garing ya..buh kacang n ikan bilis lps tu buh le dlm kuali..api plg bwh ya...kalau ada 2 acuan cepat sket tp saya ada satu je jenuh jugak le nk siap...
4. Kalau adunan pekat tambah le santan...tp saya nk save budget so saya tambah air je 1 1/2 kotak santan..w.pun begitu ia masih g scukup rasa...
5. Saya pernah belajar d kolej komuniti...bhn extra dia belacan n cabai kecik...tu la saya kata modified la tang mn perlu ikut citarasa x dak masalah ok...